لینکهای نقطه به نقطه Point To Point Links
لینکهای نقطه به نقطه Point To Point Links

لینکهای نقطه به نقطهPoint To Point (P2P) Links  

یک نوع معماری خاص از لینکهای اترنت به صورت نقطه به نقطه می باشد که در رقابت با فن آوری های شبکه دسترسی است. در فصول بعدی این مورد با جزئیات بیشتری تشریح خواهد شد. در تصویر  زیر نمونه ای از شبکه دسترسی نوری  P2P   آورده شده است.

در این مورد فیبر نوری از مرکز تا سوئیچ اترنت کشیده شده است که مشترکین را به سوئیچ اترنت متصل کرده است. در این شبکه ترافیک فروسو یعنی صوت، دیتا و ویدئوی ترکیب شده در ۱۵۵۰ nm و ترافیک فراسو در ۱۳۱۰ nm به ترتیب ارسال و دریافت می شوند. حداکثر فاصله بین دو سوئیچ ۱۰ km و سرعت ۱Gbps است. بعنوان یک سناریو، تعداد خطوط فیبر نوری زیادی مورد نیاز است. هر خط نوری دارای فرستنده و گیرنده نوری خودش می‌باشد. فرض کنید شبکه ۱۶ مشترک را حمایت می کند. اگر فیبر نوری بصورت دو جهته استفاده شود پس به ۱۶ رشته فیبر نوری نیاز است اما اگر فیبر نوری بصورت تک جهته بکار گرفته شود به ۳۲ رشته فیبر نوری نیاز می باشد. چون هر لینک فیبر نوری در دو انتها به فرستنده و گیرنده احتیاج دارد پس در کل به ۳۲ فرستنده گیرنده نیاز است . این نوع شبکه زمانی مفید است که مشترک به ظرفیتی در حدGigabit نیاز داشته باشد.

مورد دیگر کشیدن فیبرهای به صورت تک جهته‌یا دو جهته از مرکز تا سوئیچ اترنت در نزدیکی مشترک می‌باشد. در این طرح شبکه، بطور گسترده ای اینترفیسهای فیبرها با مرکز کاهش می یابد اما برای سوئیچ اترنت به تغذیه الکتریکی در خارج از مرکز نیاز می باشد، علاوه بر این هم، ۳۲ فرستنده و گیرنده نوری استفاده شده در لینکها هم به تغذیه الکتریکی نیاز دارند.