GPON
تجهیزات مورد استفاده در GPON

 جی پان GPON چیست؟

(GPON – (Gigabite Passive Optical Network به مانند EPON از شعب تکنولوژی PON شبکه‌های پسیو نوری می باشد. مفهوم PON کاملا شفاف است. در طول سال ها پیاده سازی های مختلفی از پروتکل های شبکه وجود داشت. GPON یکی از پروتکل های شبکه PON است این تکنولوژی جهت استفاده مشترکین از بستر فیبر نوری و استفاده از مزایای آن طراحی شده است. GPON برای ساخت فیبر به محوطه (FTTP) که به آن FTTH هم گفته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع شبکه هایی هستند که کاربران را به دفتر خدمات ISP محلی متصل می کنند.

تجهیزات مورد استفاده در GPON

  •  OLT

دستگاه مرکزی (OLT – (Opitcal Line Terminal یا لاین ترمینال نوری نام دارد. اصلی ترین و مرکزی ترین قسمت شبکه  های پان می‌باشد که برای کنترل بیش از یک شبکه پان طراحی شده است. این دستگاه در اتاق سرور قرار گرفته و مانند هاب ارتباط بین مودم های ONT و سایر تجهیزات را برقرار می سازد. اینترفیس‌های دستگاه OLT عبارت اند از:
پورت های PON
این پورت ها محل قرارگیری SFP های GPON هستند. پس از نصب ماژول‌های فیبر نوری درون این پورت‌ها، توسط فیبر به شبکه FTTH وصل می‌شوند. هر پورت PON به یک اسپلیتر فیبر نوری وصل شده و از طریق آن به یک ONU متصل می‌شود.
پورت های Uplink
پورت‌های Uplink یا Front Port سرویس های زیر را ارایه می‌دهند:
شبکه‌هایی مانند IPTV
سرویس هایی چون اینترنت پرسرعت، اینترانت و …

انواع OLT ها از لحاظ شکل ظاهر
OLT مینی (یک یونیت و دو یونیت)
OLT شاسی بیس

  • ONT

مودم (ONT – (Optical Network Terminal یا (ONU – (Optical Network Unit دستگاهی است که در کنار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد. هدف از استقرار ONT، استفاده از فیبر نوری برای اتصال به PON از یک سو، و برقراری ارتباط با مشتریان از سویی دیگر است. طراحی و پیکربندی شاسی ONT بسیار بستگی به نیازها و الزامات مشتری دارد. اندازه آن می تواند از جعبه کوچک و ساده که درمحیط خارج از خانه نصب می گردد تا دستگاه بزرگ نصب شده در داخل ساختمان اداری بزرگ و یا مجتمع های آپارتمانی باشد. ONT  طیف وسیعی از ارتباطات را بسته به نیاز مشتریان پشتیبانی می نماید:
– فرمت های ویدئوی دیجیتال
– فرمت های ویدئویی آنالوگ
– اتصالات ATM
– اتصالات تلفنی E3  یا DS3
– T1 یا E1
– ارتباطهای گوناگون Ethernet با سرعت متفاوت

  • ONU

وقتی ONT در بیرون از محل و ساختمان کاربر نهایی قرار می‌گیرد و بجای یک کاربر، به چندین کاربر سرویس می‌دهد، به آن ONU یا Optical Network Unit می گویند. با توجه به کاربرد ONU، گاهی به آن MDU (مخفف  Multi Dwelling Unit) هم می گویند. دستگاه ONU می تواند در شرایط دمایی و آب و هوایی متفاوت کار کند و در مقابل آب، گرد و خاک و سرقت مقاوم باشد.

  • اسپلیتر پان PON

در فن آوری Gpon از یک فیبر برای تعداد زیادی کاربر میتوان انشعاب گرفت. این عمل در اسپلیتر اتفاق می افتد. اسپلیتر دارای تعداد پورت متفاوت بوده و از ۲ الی ۱۲۸ خروجی می تواند داشته باشد. برای گرفتن انشعاب یک کور به ورودی اسپلیتر فیوژن شده و در طرف دیگر بر حسب تعداد پورت اسپلیتر فیبر نوری فیوژن می گردد. فیبر های طرف خروجی تا محل کاربر کشیده می شود. استاندارد GPON تا ۱۲۸ اسپلیت می تواند روی یک پورت تک GPON قرار بگیرد اما آرایش های قدیمی GPON از اسپلیت های ۱:۳۲ یا ۱:۶۴ استفاده می کند.

  • دراپ کیبل Drop Cable

از خروجی اسپلیتر یک کابل فیبر نوری ۲ کور تا محل مشترک کشیده می شود. برای ارتباط Gpon یک کور کافی می باشد و یک کور برای استفاده آتی یا استفاده در صورت خرابی می باشد. این فیبر به دراپ کیبل معروف است.

  • پریز فیبر نوری

دراپ کیبل تا محل مشتری کشیده شده است. در داخل پریز فیبر نوری پیگتیلی قرار دارد که یک سر آن قابل اتصال به پچ کورد فیبر نوری و به سر دیگر آن دراپ کیبل فیوژن می شود.

چه سرویس هایی بر روی شبکه GPON منتقل می شوند؟

همه خدمات شبکه رایج در شبکه GPON پشتیبانی می شوند و این یکی از دلایلی است که GPON به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. با ONT مناسب، شبکه های GPON می توانند هر آی پی سرویس- دسترسی به اینترنت، ویدئو multicast، VoIP – مسکونی ای را مثل RFP video مورد استفاده قرار بدهند . سرویس های VPN و (emulated TDM (T1/E1 می توانند برای کسب و کارها تامین شوند.

مزایای GPON و مقایسه با سیستم کابل مسی

درباره GPON میتوان گفت این سرویس مانند بستر کابل مسی جهت استفاده مشترکین و کاربران از سرویس های شبکه می باشد. این که از کدام مورد استفاده کنیم کاملا بستگی به سناریوی شبکه دارد. در مواردی شبکه مسی می بایست مورد استفاده قرار گرفته و در مواردی GPON توجیه اقتصادی و عملیاتی دارد. درباره GPON و مزایای این تکنولوزی و مقایسه با سیستم کابل مسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
وزن: فیبر نوری در مقایسه با کابل مسی دارای وزن بسیار کمتری است.
مسافت: در سیستم کابلی شما دارای محدودیت بعد مسافت هستید. کابل شبکه تا ۱۰۰ متر و انواع دیگر کابل نیز دارای محدودیت هستند. فیبر نوری مسافت های بسیار بالاتری را پوشش می دهد.
خنک سازی: تجهیزات رک های Access دارای دمای کاری معین بوده و نیاز به خنک بودن محیط دارند. این امر در نقاطی که دارای گرما هستند کولر و تجهیزات برودتی را می طلبد که خود نیاز به فضا، انرژی و هزینه های مربوطه دارد. با توجه به پسیو بودن بستر GPON این موارد مورد نیاز نمی باشد.
انرژی: رک های Access نیاز به برق دارند. برای این مورد هم مصرف انرژی و هزینه های آن را دارید و هم تامین آن که گاها ممکن است برق کشی به برخی نقاط آسان نباشد. اسپلیتر های GPON کاملا پسیو بوده و نیاز به تامین انرژی ندارد.
نگهداری: در شبکه کابلی در نقاط Access شما نیاز به رک و سوییچ و ادوات دیگری دارید که نیاز به مراقبت دارند. بستر GPON کاملا پسیو بوده و نیاز به نگهداری ندارد.

فروش تجهیزات GPON

برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت ها می توانید به سایت فروشگاهی فیبران مراجه فرمایید یا با مشاورین فروش فیبران تماس بگیرید.